Podcast alebo všeobecne netcast je epizodická séria digitálnych zvukových alebo video súborov, ktoré si používateľ môže stiahnuť a počúvať. Často je k dispozícii na predplatné, takže nové epizódy sa automaticky sťahujú prostredníctvom webového syndikátu do vlastného lokálneho počítača, mobilnej aplikácie alebo prenosného mediálneho prehrávača. Odlišuje sa od internetového rádia, ktoré zahŕňa skôr streamovanie než sťahovanie.
Toto slovo pôvodne navrhol Ben Hammersley ako portmanteau slov "iPod" (značka multimediálneho prehrávača) a "broadcast"[pochybné - diskutovať].Distribuované súbory sú v audio formáte, ale niekedy môžu obsahovať aj iné formáty, ako napríklad PDF alebo EPUB. Videá, ktoré sa zdieľajú podľa modelu podcastu, sa nazývajú video podcasty alebo vodcasty.
Generátor podcastu udržiava centrálny zoznam súborov na serveri ako webový kanál, ktorý je prístupný cez internet. Poslucháč alebo divák používa špeciálny klientsky softvér v počítači alebo prehrávači médií, známy ako podcatcher, ktorý pristupuje k tomuto webovému zdroju, kontroluje jeho aktualizácie a sťahuje všetky nové súbory v sérii. Tento proces môže byť automatizovaný, aby sa nové súbory sťahovali automaticky, čo sa používateľom môže zdať, akoby sa im nové epizódy vysielali alebo "posúvali". Súbory sa ukladajú lokálne v zariadení používateľa a sú pripravené na použitie v režime offline. Existuje mnoho rôznych mobilných aplikácií, ktoré môžu ľudia používať na odber a počúvanie podcastov. Mnohé z týchto aplikácií umožňujú používateľom sťahovať podcasty alebo ich streamovať na požiadanie ako alternatívu k sťahovaniu. Mnohé prehrávače podcastov (aplikácie aj špecializované zariadenia) umožňujú poslucháčom preskakovať podcast a ovládať rýchlosť prehrávania.
Niektorí označujú podcasting za konvergované médium, ktoré spája zvuk, web a prenosné mediálne prehrávače, ako aj za prevratnú technológiu, ktorá prinútila niektorých ľudí v rozhlasovom biznise prehodnotiť zaužívané postupy a predsudky o poslucháčoch, spotrebe, produkcii a distribúcii.Podcasty sú zvyčajne pre poslucháčov bezplatné a často sa dajú vytvoriť za malé alebo žiadne náklady, čo ich odlišuje od tradičného modelu "brány" médií a produkčných nástrojov. Tvorcovia podcastov môžu svoje podcasty speňažiť tým, že umožnia spoločnostiam zakúpiť si reklamný čas, ako aj prostredníctvom stránok, ako je Patreon, ktoré za poplatok poskytujú poslucháčom špeciálne doplnky a obsah. Podcasting je do veľkej miery horizontálnou mediálnou formou - producenti sú spotrebiteľmi, spotrebitelia sa môžu stať producentmi a obaja sa môžu zapojiť do vzájomných rozhovorov.