Koučovanie je forma rozvoja, pri ktorej osoba nazývaná kouč podporuje učiaceho sa alebo klienta pri dosahovaní konkrétneho osobného alebo profesionálneho cieľa poskytovaním školení a poradenstva.Učiaci sa niekedy nazýva koučovaný. Príležitostne môže koučovanie znamenať neformálny vzťah medzi dvoma ľuďmi, z ktorých jeden má viac skúseností a odborných znalostí ako druhý a ponúka rady a usmernenie, keď sa druhý učí; koučovanie sa však od mentoringu líši tým, že sa zameriava na konkrétne úlohy alebo ciele, na rozdiel od všeobecnejších cieľov alebo celkového rozvoja.
Prvé použitie výrazu "kouč" v súvislosti s inštruktorom alebo školiteľom sa objavilo okolo roku 1830 v slangu Oxfordskej univerzity pre tútora, ktorý "niesol" študenta na skúšku.Slovo "koučovanie" tak označovalo proces, ktorý sa používa na presun ľudí z miesta, kde sú, tam, kde chcú byť. Prvýkrát sa výraz v súvislosti so športom použil v roku 1861. Historicky vývoj koučovania ovplyvnili mnohé oblasti činnosti vrátane vzdelávania dospelých, hnutia ľudského potenciálu, skupín pre tréning uvedomenia si veľkých skupín (LGAT), ako napríklad "est", štúdií vedenia, osobného rozvoja a psychológie.
Profesionálny koučing využíva celý rad komunikačných zručností (napríklad cielené opakovanie, počúvanie, kladenie otázok, objasňovanie atď.), aby pomohol klientom zmeniť ich perspektívu a objaviť tak rôzne prístupy k dosiahnutiu ich cieľov.Tieto zručnosti sa dajú využiť takmer vo všetkých typoch koučovania. V tomto zmysle je koučovanie formou "metaprofesie", ktorá sa môže uplatniť pri podpore klientov v akomkoľvek ľudskom úsilí, počnúc ich starosťami v zdravotnej, osobnej, profesionálnej, športovej, sociálnej, rodinnej, politickej, duchovnej dimenzii atď. Niektoré typy koučovacích činností sa môžu prekrývať.
Koncept ADHD koučingu po prvýkrát predstavili v roku 1994 psychiatri Edward M. Hallowell a John J. Ratey vo svojej knihe Driven to Distraction.ADHD koučing je špecializovaný typ životného koučingu, ktorý využíva špecifické techniky určené na pomoc osobám s poruchou pozornosti a hyperaktivitou. Cieľom koučovania ADHD je zmierniť účinky deficitu výkonných funkcií, ktorý je typickou poruchou pre ľudí s ADHD. Tréneri pracujú s klientmi, aby im pomohli lepšie hospodáriť s časom, organizovať si prácu, stanovovať ciele a dokončovať projekty. Okrem pomoci klientom pochopiť, aký vplyv má ADHD na ich život, môžu koučovia pomôcť klientom vypracovať "pracovné" stratégie na riešenie konkrétnych problémov a určiť a využiť individuálne silné stránky. Koučovia tiež pomáhajú klientom lepšie pochopiť, aké sú pre nich ako jednotlivcov primerané očakávania, pretože sa zdá, že ľudia s ADHD "mozgovým zapojením" často potrebujú vonkajšie zrkadlá na presné uvedomenie si vlastného potenciálu napriek svojmu postihnutiu.
Na rozdiel od psychológov alebo psychoterapeutov kouč ADHD neposkytuje žiadnu terapiu ani liečbu: sústreďuje sa len na každodenné fungovanie a aspekty správania poruchy.Konečným cieľom koučovania ADHD je pomôcť klientom rozvinúť "vnútorného kouča", súbor zručností sebaregulácie a reflexívneho plánovania na zvládanie každodenných životných problémov. Štúdia z roku 2010 z Wayne State University hodnotila účinnosť koučovania ADHD na 110 študentoch s ADHD. Výskumný tím dospel k záveru, že koučovanie "bolo veľmi účinné pri pomoci študentom zlepšiť výkonné fungovanie a súvisiace zručnosti merané pomocou Inventára učebných a študijných stratégií (LASSI)." Napriek tomu nie každý človek s ADHD potrebuje kouča a nie každý môže mať z využívania kouča prospech.
Podnikový koučing je druh rozvoja ľudských zdrojov pre vedúcich pracovníkov. Poskytuje pozitívnu podporu, spätnú väzbu a rady na individuálnej alebo skupinovej báze s cieľom zlepšiť osobnú efektívnosť v podnikateľskom prostredí, pričom sa mnohokrát zameriava na zmeny správania prostredníctvom psychometrie alebo 360-stupňovej spätnej väzby. Podnikový koučing sa nazýva aj koučing vedúcich pracovníkov,podnikový koučing alebo koučing vedenia. Koučovia pomáhajú svojim klientom napredovať smerom ku konkrétnym profesionálnym cieľom. Patrí medzi ne kariérny prechod, medziľudská a profesionálna komunikácia, riadenie výkonnosti, organizačná efektívnosť, riadenie kariérnych a osobných zmien, rozvoj prítomnosti vedúcich pracovníkov, posilnenie strategického myslenia, efektívne riešenie konfliktov a budovanie efektívneho tímu v rámci organizácie. Príkladom výkonného kouča je priemyselný organizačný psychológ. Podnikový koučing sa neobmedzuje len na externých odborníkov alebo poskytovateľov. Mnohé organizácie očakávajú, že ich vrcholoví lídri a strední manažéri budú koučovať členov svojich tímov, aby dosiahli vyššiu úroveň výkonnosti, väčšiu spokojnosť s prácou, osobný rast a kariérny rozvoj. Výskumné štúdie naznačujú, že výkonný koučing má pozitívny vplyv na výkonnosť na pracovisku.